יום שלישי, 7 ביולי 2009

תמיד יש פעם ראשונה... בגן....

פעם ראשונה בגן....

הורים רבים שואלים אותי " איך ניתן להכין את הילדים לכניסה למסגרת בפעם הראשונה " ?
אחל ואומר כי אין צורך בהכנה, הילדים ילמדו הכל !
הם יתפתחו ויסתגלו במהרה למסגרת הגן גם מבלי כל הכנה מוקדמת או אימון כל שהוא, הם בעלי יכולת הסתגלות טבעית, בעלי יצר סקרנות ורצון עז ללמוד, להתפתח ולנסות ובמקום בו יחושו אמון וישהו בסביבת גירויים מאוזנת ומאתגרת לצד בשלותם המתפתחת,
ינסו , יתנסו ויתפתחו מן הבחינה הרגשית, יפתחו אינטראקציות חברתיות, מודעות פיסית, יכולת התמודדות, דחיית סיפוקים, התפתחות מילולית, נפשית, קוגנטיבית....

יחד עם זאת הורים רבים מביעים חשש טבעי מן המעבר למסגרת חינוכית בפעם הראשונה ומעוניינים לדעת אילו מיומנויות יכולות לסייע למעבר ולהקל את ההסתגלות למסגרת החדשה.

10 מיומנויות ויכולות שעשויות לסייע במעבר למסגרת החדשה :

התנסות באכילת מוצקים, טעמים שונים – אימון מנגנון הלעיסה והבליעה וחשיפה למגוון.

התנסות בישיבה על כסא נמוך לילדים ללא צורך בחגירה וליד שולחן.

התנסות באחיזת כלי כתיבה כגון צבע , שימו לב : בטיחות !!! לא רעיל, גודל מתאים, הקניית הפעולה, תוך עידוד , פיתוח סקרנות, מיקוד במה וכיצד כן עושים, שיקוף ההנאה...

הקניית סדר יום יחסית קבוע – השכמה, מזון, פעילות , שעות מנוחה ...

הקניית הרגלי שינה – יכולת להירדם לבד, שעות יחסית קבועות, טקסים...

פיתוח יכולת הריכוז – ישיבה למטרת משחק, עיון בספר, שיר, שיח... לפרק זמן קצר (תלוי גיל).

חשיפה לסיטואציות חברתיות - חברת ילדים , דחיית סיפוקים - "לקחו לי ", "אני רוצה וזה אצל מישהו אחר ", "אני רוצה אך אי אפשר עכשיו "...

הכנה לפרידה – פרידות קטנות : לצאת מן החדר (בהכנה מוקדמת !!! ) ולשוב לאחר מספר רגעים , להישאר זמן מה עם סבתא , אח, הורה שני, בייבי סיטר... (בהכנה מראש !!!) ע"מ להקטין את חרדת הנטישה הטבעית המתפתחת סביב גיל המעבר לגן וע"מ לאמן את הילדים ברכישת אמון, פיתוח תחושת בטחון ויציבות – ניתן לאומר לילדים " אמא\אבא הולך למטבח\עבודה\יוצא.... ואשוב עוד X זמן ... (מאמר נוסף בנושא פרידות) אם הילד טרם רגיל לכל סוג של פרידה רצוי בהדרגה ותוך ערנות לתגובותיו.

יכולת הבעת צרכים – עם התפתחות השפה האישית של כל ילד, ניסיון לגלות מילים מסוימות, הבעות, עיצורים או סימנים מיוחדים המביעים על בקשת צרכים – מזון, מים, עייפות...

10. אובייקט מעבר – חפץ אליו קשור הילד המלווה אותו בזמנים מסוימים ביום ,
בעל ריח של הבית , מהווה תזכורת ומקנה ביטחון. במידה ולא קיים חפץ
שכזה כדאי לשים לב לחפץ אהוב אותו יכול הילד לקחת עימו בימים
הראשונים למסגרת החדשה.

דגשים : במידה והחלטתם לחשוף את הילדים לאחת או יותר מן המיומנויות כדאי לשים לב :
מעט, לאט, הדרגתיות, המון.... עידוד, כל ילד והקצב והתגובה שלו, כל ילד ואישיותו , מוכנותו והתפתחותו האישית, המון... הקשבה ,רגישות למידת הרצון של הילד לשתף פעולה, קבלה וגמישות.

הילדים שונים זה מזה : בגיל הכניסה למסגרת, במיקום במשפחה (ילד ראשון, אח שני במשפחה, ילד שלישי, בן זקונים...) , ישנם ילדים שמגיעים ממסגרת מצומצמת – מטפלת, כאלו שהיו בטיפול אמא או אבא, הבשלות וההתפתחות שונה בין הילדים, כאלו בעלי יכולת שפתית, כאלו שטרם הולכים, התפתחות רגשית שונה, מוטוריקה שונה, הרגלים, רגישויות.... וטוב שכך !

ההפריה ההדדית, ההתפתחות האישית הטבעית, הקניית הערכים, ההרגלים והכלים להתמודדות ע"י צוות המסגרת, הנכונות, הרגישות, עידוד לאהבת הלמידה , החיוך, העידוד ,פיתוח סקרנות ויצירתיות, אהבה וחום אנושי כנה ועוטף, מקום אנושי, מכיל, מאפשר, מבין, נותן מקום לכל ילד, לכל קצב, מגלה סבלנות, מאתגר , צוות הרואה ומדגיש את החיוב ונקודות החוזק, המתייחס לכל ילד יחסית לעצמו ... כל אלו יסייעו לילדיכם ללמוד, להתקדם להסתגל ולפרוח בקצב המתאים להם עצמם, בדרכם שלהם ובעיקר.... ליהנות !

שיהיה לכולכם ב ה נ א ה ר ב ה !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אשמח לקבל תגובתכם, חוות דעתכם ....

אני מאמינה !

אני מאמינה בבני - אדם, באפשרות הטמונה בלהיות קיים,
בכוחות ביכולות וביחודיות, בחלומות, ברצונות וביופי השונות.

הנני מאמינה במוסד המשפחה,
כוח מניע, מודל, מקור אור ושמחה.
זהו פאזל בעל חלקים ייחודיים,
משאב מיוחד מלא תנועה וחיים.

מאמינה בקסם הטמון בחינוך ילדים,
בדרך הארת החוזקות, עידוד ומתן כלים,
מאמינה בחשיבות החוויה, ההנאה, הסקרנות,
בתחושה מחבקת, באהבה ללא תנאי ופיתוח יצירתיות.

מאמינה באהבה, בנתינה, בחיוך, באמונה
מאמינה ב"יש" ,בחיים כמתנה !


מוזיאון הילדים הישראלי בחולון

חווית היער הקסום להורים ואנשי מקצוע !

מסלול חוותי לגילוי תובנות, ללמידה, הנאה ושאילת שאלות,
מפגש אחד רק ה“גדולים“ , יוצאים לערב מעשיר, מבררים ומבלים.
בתוך טיול ביער קסום נחפש מה תפקידנו , נברר ונבחן מטרותינו ורצונותינו,
להתמודד, להגשים ,מה , וכיצד, נחשוב ונתנסה, יחד ולבד.

מסלול נפרד להורים , אנשי מקצוע וסטודנטים בתחום החינוך וההוראה.

כתבה מצולמת ynet :
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3672395,00.html

לפרטים והרשמה, פנו אליי באמצעות הטלפון או האי-מייל

מעט מאמרים פרי עטי....